Nowości i zmiany wprowadzone w aktualizacji Comarch ERP Optima:
KSIĘGOWOŚĆ:
- Umożliwiono generowanie i wysyłkę do Ministerstwa Finansów obowiązujących od października 2020 plików JPK_V7
- Na podstawie Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych umożliwiono wyliczenie korekty podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz prawnych (CIT). W związku z wprowadzeniem tej funkcjonalności dodano nowe wzory zaliczek na PIT-36(18), PIT-36L(7) oraz CIT-8(23) wraz z ich wydrukami oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.
- W menu Narzędzia/ Praca rozproszona/ Eksport, w sekcji Dokumenty dodano dwie nowe pozycje: Faktury za usługi księgowe i Płatności do deklaracji. Pojawią się one w sytuacji, gdy baza jest używana w Internetowej Wymianie Dokumentów, z ustawioną opcją Wymieniam dane z Klientem. Płatności do deklaracji będą zawierały wszystkie płatności wprowadzone na urząd skarbowy lub ZUS.
- W programie Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe udostępniono możliwość generowania pliku JPK_V7 od października 2020 roku.
- Na liście raportów dodano raport Statusy JPK. Raport ten informuje jaki jest typ wygenerowanego w bazie pliku JPK, okres za jaki plik został wygenerowany, kwota, status wysyłki oraz jaka jest data wysyłki danego pliku.
- W Comarch ERP Optima Biuro Rachunkowe została udostępniona funkcja dotycząca seryjnego naliczania odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
PŁACE I KADRY
- Aktualizacja wskaźniki dotyczących przecięgnego wynagrodzenia
- Umożliwiono ponowne przeliczenie podstawy zasiłku (wynagrodzenia za czas choroby/świadczenia rehabilitacyjnego), która jest przepisywana z poprzedniego rozliczenia nieobecności w przypadku, gdy pomiędzy poprzednią, a bieżącą nieobecnością pracownik utracił prawo do dodatku.
- Umożliwienie oznaczenia rodzajów dni wolnych w planie pracy oraz wykazanie ich na wydruku karta pracy.
- Wprowadzono obsługę zakazów na wydrukach płacowych dostępnych z poziomu wypłat pracowników, list płac oraz deklaracji PIT. W przypadku wydruków deklaracji PIT nie będą wykazywane dane pracowników z wydziału, do którego Operator ma zakaz do podglądu danych kadrowych, wypłat lub deklaracji.
- Wprowadzono mechanizm kontroli unikalności adresu e-mail wykorzystywanego w Comarch HRM.
- Dostosowano deklarację INF-D-P do formatu zgodnego z wymogami aplikacji SODiR. OffLine v.11.00.
HANDEL Z MAGAZYNEM
- Wprowadzono wydruki w języku angielskim w dokumentach: Faktura sprzedaży i korekty, Faktura VAT Marża i korekty, Faktura Pro Forma, Faktura zaliczkowa i korekty, Rezerwacja Odbiorcy.
- Na formularzu Pozycji dokumentu dodano pole Stan towaru informujące o aktualnym stanie towaru na magazynie wybranym na dokumencie.
- Umożliwiono współpracę programu z kolejnymi modelami kas fiskalnych podłączanych do stanowiska komputerowego poprzez sieć LAN: NOVITUS Sento Online oraz ELZAB Jota Online.
- Rozszerzono współpracę Comarch ERP Optima z terminalami płatniczymi o model Ingenico Desk 3200 obsługiwany przez First Data Polcard.
OGÓLNE I KASA/BANK
- W celu łatwiejszego uzyskania informacji o stanie rozliczeń z kontrahentami, na liście kontrahentów dodane zostały kolumny: Należności PLN oraz Zobowiązania PLN.
- Zmodyfikowano skróty widoczne na wstążce programu po naciśnięciu klawisza Alt.
- Dodany został nowy atrybut kontrahenta FAKTURA ZA USŁUGI BR służący do oznaczania faktur za usługi księgowe wysyłanych do aplikacji Moje Biuro Rachunkowe.
- Wprowadzono automatyczną wymianę danych z bankiem Citi Handlowy.
- W związku z wprowadzeniem korekty za złe długi w podatku dochodowym wprowadzono zmiany w wykazywaniu nierozliczonych płatności.
CRM I OBIEG DOKUMENTÓW
- Poprawiono wyłączanie synchronizacji skrzynki mailowej o typie IMAP skonfigurowanej w Optimie w sytuacji, gdy na zewnętrznym serwerze pocztowym utworzony jest folder Archiwum.
- Poprawiono działanie skrzynki pocztowej w przypadku wykorzystania okna Podgląd wiadomości.
- Umożliwiono współpracę skrzynki pocztowej z kontami Windows, które w nazwie użytkownika mają wpisane polskie znaki.
- Poprawiono działanie programu podczas wybierania szablonu wiadomości.
- Na formularzach dokumentów handlowych i magazynowych oraz w Rejestrze VAT i ewidencji dodatkowej, na zakładce [Dokumenty] w sekcji Biblioteka dokumentów umożliwiono dodawanie plików metodą „przeciągnij i upuść”.
Szerszy opis nowości i zmian wraz z przykładami znaleźć można w dokumentacji:
Nowości i zmiany - Comarch ERP Optima 2020.6.1
Pobierz pełną wersję oprogramowania Comarch ERP Optima 2020.6.1:
Przejdź do strony pobierania
Uwagi dotyczące oprogramowania Comarch ERP Optima
- Comarch ERP Optima w wersji 2020.6.1 nie jest wspierana na systemie operacyjnym Windows XP, Windows Vista, Windows 8 oraz Windows Server 2003, 2008 i 2008 R2.
- Comarch ERP Optima w wersji 2020.6.1 wymaga wykupionej gwarancji na dzień 29.06.2020. W przypadku kończącego się wcześniej terminu gwarancji, praca na tej wersji programu nie będzie możliwa.
- Comarch ERP Optima od wersji 2014.5.1 dla baz konfiguracyjnych utworzonych w tej wersji wymaga zainstalowania aplikacji Comarch ERP Menadżer Kluczy w wersji 2014.5.1 lub wyższej. Nie jest to konieczne dla baz konfiguracyjnych skonwertowanych z wersji wcześniejszych niż 2014.5.1.
Zmiany wymagań sprzętowych i systemowych:
- Procesor firmy Intel lub AMD min. 2 GHz
- 2 GB pamięci RAM
- Dysk: 5 GB wolnej przestrzeni
- System operacyjny Windows 10, Windows 8.1, Windows 7, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
- Microsoft .NET Framework w wersji minimum 4.7.2
- Drukarka pracująca w systemie Microsoft Windows
W instalacjach wielostanowiskowych zaleca się wykorzystanie dedykowanego serwera bazy danych. W sprawie konfiguracji sprzętowej dla takich instalacji należy skontaktować się z Autoryzowanym Partnerem Comarch.